Media-
onderwijs

Kinderen die de weg kennen op de computer en internet staan op voorsprong in het voortgezet onderwijs. Wij bieden onze leerlingen een veilige, leerzame omgeving waarin ze de digitale wereld kunnen verkennen. Daarnaast maken wij onze leerlingen bewust en weerbaar als het gaat om sociale netwerken, het beoordelen en delen van informatie, veiligheid en digitale etiquette. 

 

Mediatheek

Daltonschool Klaverweide beschikt over een prachtige ruimte op de eerste verdieping met een zeer goed gesorteerde ‘papieren’ bibliotheek, een keur aan digitaal materiaal en een groot digibord. De Mediatheek is geïntegreerd in het onderwijs, waardoor wij een vernieuwend pakket kunnen bieden dat uniek is in het basisonderwijs in Nederland.

Daarnaast is de Mediatheek een erg gewilde werkplek bij de leerlingen. Hoe leuk is het om leerlingen van alle groepen naast elkaar aan het werk te zien. Echt Dalton! Ze kunnen hier hun eigen werk maken aan de tafels of gebruikmaken van alle materialen die ze in de Mediatheek kunnen vinden.

We houden enorm van lezen op Daltonschool Klaverweide en dat dragen we graag uit door een enorme hoeveelheid boeken. Maar ook door ervoor te zorgen dat leerlingen tijdens schooltijden elke dag boeken kunnen uitzoeken.

AVI-lezen
Vanaf groep 1 kunnen de leerlingen kiezen uit onze AVI-kast, waar leesboeken vanaf AVI Start tot en met AVI E5 zijn opgenomen. Vanaf M6 mogen de leerlingen lezen wat ze leuk vinden. Vanaf groep 5 kunnen ze dan kiezen uit de A- en B-kast. Wanneer ze in groep 4 al M6 lezen, mogen ze uit de A-kast kiezen.

Tutor-lezen
Bij tutor-lezen lezen leerlingen uit een hogere groep samen met leerlingen uit een lagere groep. Op de gang bij de Mediatheek staan de Tutor-kasten. Leerlingen kunnen zowel uit deze kast een boek uitkiezen als uit de kasten in de Mediatheek. Vanaf groep 5 lezen de tutoren mee in het eigen leesboek van hun leesmaatje.

Vrij lezen
We beschikken naast onze AVI-kast over een grote boekenkast met boeken, gesorteerd op categorie, zodat de leerlingen makkelijk een boek kunnen kiezen. Vooral onze grote collectie Graphic Novels is populair.

Informatieboeken
In twee kasten kunnen de leerlingen informatieboeken uitkiezen over uiteenlopende onderwerpen. 

Stripboeken en tijdschriften
De Mediatheek beschikt ook over stripboeken en tijdschriften, zoals Donald Duck, Suske en Wiske en de Tina.

Engelse boeken
Natuurlijk hebben we ook Engelse boeken opgenomen in onze collectie.

Vanuit de Mediatheek worden ook executieve spellen aangeboden.

Het gaat hier om spellen die de executieve functies aanspreken en ontwikkelen. De leerlingen mogen zo’n spel komen lenen, net als een boek. Er zijn spellen voor zowel onder-, midden-, als bovenbouw.

In de Mediatheek kunnen alle leerlingen gebruikmaken van iPads. Op deze iPads staan educatief verantwoorde apps. Daarnaast worden deze iPads gebruikt in samenwerking met Osmo en Lego Boost.

In de Mediatheek kunnen leerlingen en leerkrachten gebruikmaken van Chromebooks.

Lego Boost is een leuke en eenvoudige manier voor bouwers vanaf 7 jaar om de basisprincipes van programmeren, techniek en robotica te leren.

Ze bouwen allereerst één van de vijf modellen. Daarna programmeren ze het door hun gebouwde model met behulp van de app op de iPad.

De leerlingen leren van alles over herhalingen en variabelen, verbeteren hun stem- en creatieve probleemoplossingsvaardigheden en ontwikkelen hun fantasie wanneer ze schakelen tussen begeleid spelen en spelen met een open einde.

Onze school beschikt over twee creatieve gereedschapskisten van Lego Boost.

De Mediatheek beschikt over een aantal Osmo-pakketten. Osmo is een prijswinnend ontwerp, waarbij iPads worden gebruikt in samenwerking met ‘ouderwets’ spelen en leren. 

De leerlingen kunnen kiezen uit de volgende Osmo-spellen:

  • Coding Awbie: Met Coding leren ze spelenderwijs programmeren door Awbie te helpen zijn weg te vinden door hem te laten bewegen via programmeerblokken, die ze voor de iPad op tafel neerleggen.
  • Tangram: Tangram is precies wat het zegt: het ouderwetse tangram. De leerlingen leggen de 7 stukken zo op tafel neer dat op de iPad het figuur ontstaat dat ze moeten leggen.
  • Words: Een set bestaat uit rode en blauwe lettervakjes. De leerlingen krijgen op de iPad een gedeelte van een woord te zien, waarna ze zo snel mogelijk de ontbrekende letters op tafel moeten leggen. Als ze een goede letter neerleggen, dan vult het woord zich automatisch aan op de iPad. Leuk is dat ze ook tegen elkaar kunnen spelen (rode letters tegen de blauwe): wie legt het snelst de ontbrekende letters neer?
  • Numbers: Numbers is een leuk rekenspel, waarbij ze door goede oplossingen neer te leggen met de cijferblokjes een prachtig aquarium op de iPad vullen. Het begint eenvoudig met tellen met stipjes tot vermenigvuldigen en delen met gewone cijfers. 
  • Newton: Bij het spel Newton gebeurt precies wat je zou verwachten: er vallen balletjes naar beneden, die je door voorwerpen op je tafel andere richtingen op kunt bewegen. Hiervoor kun je de meest uiteenlopende voorwerpen gebruiken: pennen, schriften, munten, de Tangram-stukken, je handen…
  • Masterpiece: Met Masterpiece kunnen de leerlingen de mooiste kunstwerken maken. Op de iPad kiezen ze een afbeelding en deze tekenen ze op een blaadje op tafel na. Ze kijken naar hun pen op de iPad en tekenen over de afbeelding heen op het papier. Dit is erg goed voor de hand-oogcoördinatie.
  • Monster: Op de iPad vraagt Mo, een lief Monster, de leerlingen of ze hem willen helpen door alles te tekenen wat hij vraagt. Zodra ze iets getekend hebben, verschijnt dit magisch op de iPad en gebruikt Mo de door de leerlingen getekende spullen.

Op de iMac kunnen de leerlingen foto’s en video’s bewerken. Daarnaast beschikt onze school over twee zogenaamde ‘green screens’, waarmee de leerlingen video’s kunnen maken.

Snappet

Daltonschool Klaverweide maakt al sinds 2012 gebruik van Snappet. Snappet is een adaptief digitaal onderwijsplatform dat elk kind uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen en is een totaaloplossing voor alle kernvakken voor groep 4 tot en met 8 in het basisonderwijs.

Snappet verankert de traditionele elementen van onderwijs die goed werken en versterkt die met de nieuwe mogelijkheden van techniek. Dit leidt tot bewezen verbeterd leerresultaat, tijdwinst en beter inzicht en overzicht in de klas. Grote voordelen van Snappet zijn de directe feedback, de verwerking op eigen niveau en het leren inzichtelijk maken.

De leerlingen uit groepen 4 tot en met 8 gebruiken Snappet voor rekenen, spelling, begrijpend lezen (deels) en automatiseren. Groepen 5 tot en met 8 gebruiken Snappet op een eigen Chromebook. In de groepen 4 heeft ieder een eigen Snappet-tablet.

Chromebooks

Alle leerlingen van groepen 5 tot en met 8 hebben de beschikking over een eigen Chromebook. Leerlingen van de groepen 4 kunnen gebruikmaken van de Chromebooks in de Mediatheek. De groepen 3 hebben samen één Chromebookkar ter beschikking en de kleuters hebben een aantal Chromebooks verdeeld over de verschillende groepen.

Op de Chromebooks wordt gewerkt met educatieve software. Daarnaast kunnen de leerlingen informatie opzoeken, presentaties maken of verhalen schrijven.